Lezing “Leven en dood in de Natuur” 17.10.2023

Dinsdag 17 oktober

Lezing “Leven en dood in de Natuur” door Jan Ackermans.

Locatie: Bibliotheek Mierlo, Dorpsstraat 113, Mierlo, 20.00 uur. Jan Ackermans, gepensioneerd huisarts, stelt de vraag: wat bepaalt of wij ons gezond voelen of niet? Hoe gaan wij mensen om met gezondheid, ziekte en dood, angst voor verlies, hoe ga je met verlies om? En hoe doet de natuur dat? In de natuur wordt kwistig omgesprongen met leven. Een eend krijgt minstens 6 kuikens opdat er 1 of 2 in leven blijven. Voelt een eend verdriet over de gesneuvelde kuikens? Een dier dat voelt dat hij ziek is, trekt zich meestal ergens terug om te sterven. Voelt het dier angst? Vanuit de natuur legt Jan Ackermans de verbinding naar de mens. Uiteindelijk eindigt ons aards bestaan. Hoe sterven we, welke invloed hebben wij zelf daarop? Hoe verloopt dat in de natuur? Middels een presentatie en de mogelijkheid tot vragen en discussie wil Jan Ackermans deze avond komen tot een gesprek rondom dit onderwerp. (Tekstbron: https://siris.nl/nieuws/artikel/ivn-lezing-leven-en-dood-in-de-natuur).

Entree voor deze avond is € 3,- voor leden van Groei & Bloei en de bibliotheek. Niet-leden betalen € 5,-. Dit is incl. koffie/thee.

“Lente, seizoen van de wellust” door Rini Kerstens

Na een lange, koude winter zien we uit naar het lengen van de dagen en behaaglijker temperaturen. Zeker tegenwoordig is het niet “vanzelfsprekend” hoe de seizoenen zullen verlopen. (Te) zachte winters, (te) lange, hete, droge zomers. Maar het wezen van het ritme van de seizoenen staat (Oranjetipjes op een Pinksterbloem) gelukkig nog recht overeind. Na de winterpauze voor veel planten en dieren breekt het voorjaar aan. Het gaat bruisen buiten! Nog voordat er bladeren zijn bloeit een aantal wind-bestuivende bomen al uitbundig. Knoppen zwellen en barsten enthousiast open. Zaden kiemen waar ze kunnen en voorjaarsbloeiers geven opnieuw kleur aan de omgeving. Vogelzang alom. Met als groot voordeel dat de vocalisten door het nog schaarse bladerdek prima live te aanschouwen zijn. Kikkers en padden roeren zich hoorbaar en de eerste insecten vertonen zich weer. Vroege vlindersoorten, hommelkoninginnen, zandbijen, zweefvliegen … Het is duidelijk, de natuur heeft er zin in. Zin in de lente, zin in elkaar. Planten en dieren hebben het voorjaar in de bol! De lezing vindt plaats in Bibliotheek Dommeldal, Dorpsstraat 113, Mierlo. Aanvang 20.00 uur.